Smarta shoppingkorgar gör shoppingturen enklare

526707-panasonic-smart-shopping-basket-150-wall-street-journal

Photo: yalesmartliving.co.uk

I och med Amazons senaste tillkännagivande om att skapa ”kassörfria” stormarknader  finns incitament för andra företag att skapa en upplevelse för att konkurrera med den globala online-återförsäljaren.

The Wall Street Journal har skrivit om att teknikjätten Panasonic har beslutat att delta i kapplöpningen genom skapandet av ett nytt automatiserat kassasystem för stormarknader.

Panasonic har antytt att en storskalig utbyggnad av smarta kassor, som kan upptäcka föremål i din varukorg, beräknar värdet på ditt köp och även packar kundens produkter.

Systemet uppges känna av elektroniska etiketter på produkterna i varukorgen och när kunden kommer till kassan, behöver denna bara placera korgen på den nya Panasonic-maskinen. Systemet kommer sedan packa varorna i korgen i en bärkasse, allt medan kunden betalar för sina inköp.

Video: Ser videon om systemet

För att konkurrera med Amazons koncept, att minska interaktion med kassören , har Panasonic tagit en annan väg, de vill göra shoppingupplevelsen enklare och mindre tidskrävande. Panasonic meddelar att konceptet utvecklats för kunder som inte vill ha ett ”helt digitaliserat systemet”, utan bara vill ha ett enklare sätt att göra sina storhandlingar på.

Systemet testas för närvarande i Japan och det finns redan planer på en fullständig utbyggnad 2018 – kanske är en enkel shoppingupplevelse precis runt hörnet?

För mer information och för att läsa hela artikeln finns www.home.bt.com

Kategorier:Trender