CES 2017: Det oväntade intåget av ”ålder-tech”

cane-large_trans_nvbqzqnjv4bqek8ehqbzjstivtgumtathrurxw2k0v3fivnvyxhkuum

bild: yalesmartliving.co.uk

Det står helt klart att smarta produkter blir allt populärare, men de flesta produkter på marknaden är inriktade mot yngre, tekniskt kunniga konsumenter som vill köpa den senaste tekniken. Så på årets CES var det en överraskning att se en ny våg av smarta tech-produkter göra entré – bland annat uppkomsten av ”ålder-tech”.

”Connected cane”, skapad av  den etablerade franska käpptillverkaren Fayet, visar hur traditionella varumärken börjar ta del av smart teknik. Nästa generations käpp övervakar hur användaren rör sig och varnar vårdare eller familj om användaren har ramlat eller gjort sig illa.

Produkten är även försedd med en speciell säkerhetsprogramvara som kan spela in sina ägares promenadvanor och kan varna familjemedlemmar och sjukvårdspersonal om de förändras dramatiskt.

Andra ”äldrerelaterade” produkter på årets CES var bland annat världens första internetanslutna hörapparat, skapad av Oticon. Produkten kan kommunicera med dörrklockor och brandvarnare som en varning för användaren och har även flera högtalare.

 

På CES presenterades också ”Yumii Cutiis” robot som har skapats för att erbjuda sällskap till äldre. Produkten sägs förbättra äldres vardag och välbefinnande, eftersom det kan underlätta deras interaktioner med vänner, familj och sjukvård.

Lanseringen av nya ”ålder-tech-produkter” ligger perfekt i tiden, eftersom allt fler äldre intresserar sig för ämnet. Detta syns inte minst genom närvaron av äldre vid CES. Trenden att hälsa-och-välbefinnande-produkter blir ”smarta” påvisar att modern teknik blir allt viktigare inom denna sektor och vi kan förvänta oss att se en fortsatt tillväxt av marknaden under 2017.

För mer information och för att läsa hela artikeln, besök www.telegraph.co.uk.

Kategorier:Smarta Hem, Trender