Hur säkra är självkörande bilar?

uber-volvo-01

Bild: futurelab.assaabloy.com

Orginaltext: futurelab.assaabloy.com

Att köra bil är en extremt komplex aktivitet. På något sätt klarar vi att styra all teknik, samtidigt som vi har ögonen öppna för allting som pågår runt omkring oss. Vi lyckas att göra det tillräckligt bra så att inte så många olyckor sker. Men hur mycket kan vi lita på mjukvara för styrning av en bil? Mjukvaran borde vara smartare, men gör den verkligen bilkörningen säkrare?

En dödsolycka med en Tesla med autopilot i maj 2016 gjorde det tydligt att vi inte kan lita till 100% på självkörande bilar. Men å andra sidan visade Elon Musk, Teslas VD, att en dödsolycka efter 20 miljoner mil med autopilot, står sig bra emot en dödsolycka efter 15 miljoner mil vid konventionell körning. Ett av argumenten för självkörande bilar är ökad säkerhet – datorer blir inte trötta eller irriterade och de kollar inte heller i sina mobiltelefoner under körning.

Utbilda mjukvaran

Självkörande bilar kommer konstant samla in data från olika situationer och sedan lära sig av det.

Tesla säger att deras senaste bilmodeller redan har den hårdvara som möjliggör att bilarna kan köra själv: åtta kameror, tolv ultrasoniska sensorer, radar och fyrtio gånger mer datorkraft än i tidigare modeller. Programvaran följer också med i denna utveckling mot ökad kapacitet. Programvaran lär sig från all data som bilen samlar in, både när bilen kör själv och när bilen framförs manuellt. I slutändan kommer bilföraren endast att behöva slå på en strömbrytare, bestämma en destination och sedan koppla av tills han är framme.

Enligt branschanalytikern på ABI Research James Hodgson, planerar Tesla att sälja 500 000 ex per år av sin volymmodell, modell 3, vilken riktar sig emot en massmarknad. Om var och en av dessa kör 2 000 mil per år, så innebär det att mjukvaran utbildas i sammanlagt en miljard mil. Massmarknad innebär tillgång till stora datamängder

Mänskligt stöd behövs fortfarande

Bilarna lär sig också av varandra. Kameran på din bil kanske tolkar en bro som passerar över vägen som ett hinder om vägen samtidigt lutar ner i en brant backe. Men om den mänskliga föraren inte bromsar innan bron, kommer inte automatiken att göra det heller.

– Mänskliga förare använder både sina sinnen och sin erfarenhet och bearbetar båda, säger Nicolaj Stache, professor i Automotive Systems Engineering vid Universitetet i Heilbronn i Tyskland.

Ett fordon kan ha många kameror och sensorer, men den behöver också erfarenhet och för det behöver den också använda mänsklig erfarenhet. Men om data från bilar skickas i nätverk kommer hackning att bli möjligt.

– Det är en utmaning, säger Stache. Det kommer att krävas en mycket hög säkerhetsnivå med behov av standarder och kryptering.

Om en bil programmeras, måste den instrueras i hur den ska bete sig i situationer som en mänsklig förare reagerar på sekundsnabbt, tex när det gäller att undvika en olycka. Kommer den att försäkra sig om det minsta antalet olycksoffer eller kommer den att skydda föraren till varje pris? Kommer den att köra på äldre personer för att rädda barn? Som det ser ut nu, så är det upp till föraren att undvika en kris, men helt självkörande bilar måste lösa den uppgiften själva – vilket betyder att någon måste ge dem ett värderingssystem.

– Det här är etiska beslut vilka behöver fattas på en högre nivå, säger Stache. Det kan inte bestämmas av programmeraren.

Långsam övergång

Många biltillverkare styr undan från helt självkörande bilar. Hodgson säger att det kan bero på att existerande tillverkare är vana vid att sälja individuella bilar till individuella människor. Och den affärsmodellen fungerar inte med helt självkörande bilar. –  Om jag kan kalla på en självkörande bil som tar mig dit jag vill åka, varför ska jag då äga en bil som står still i 23 timmar om dygnet på en parkeringsplats?

Några få biltillverkare, som BMW, Ford, Renault-Nissan och Tesla har sagt att de planerar att introducera bilar med hög grad av autonomi till 2020. De planerar aktivt för en övergång från att sälja fordon till att bli transportleverantörer.

volvo26-2

2016 påbörjade Uber arbete med självkörande bilar genom ett samarbete tillsammans med Volvo och Ford. Många stora fordons och teknik tillverkare fortsätter att investera och samarbeta för att nå målet tills 2020. Bild: Volvo Press

Bilar har alltid sålts baserat på känslomässiga motiv. Men självkörande bilar måste programmeras till att köra försiktigt. Det betyder att den adrenalin-stinna upphetsningen som många förare känner kommer att bli historia eftersom att säker och bekväm persontransport blir normen. Även om mjukvaran ibland kommer misslyckas, kommer den ändå vara säkrare än den cocktail av känslor, fysiska begränsningar och störningar som tillsammans kännetecknar den mänskliga bilföraren.

Kategorier:Okategoriserade