Kommer röststyrning som Alexa göra bilar mindre säkra?

 

alexa-dash-car

bild: Techcrunch.com

Orginaltext: Car and driver.com

Amazons populära röstassistent har nu hittat in i bilen. Även om många användare anser att Alexa är till stor hjälp i hemmet, finns oron över de eventuella risker som skulle kunna uppstå i bilkörningssammanhang.

Flera biltillverkare som BMW, Hyundai, Ford och telematikfirmor som Inrix börjar nu lansera Alexa- funktionalitet. Med bara några få enkla kommandon kan bilägaren kontrollera drivmedelsnivå eller laddningsnivåeer utan att vara i bilen.

Hyundai inledde denna trend hösten 2016 då de annonserade att de skulle koppla bilmodeller till Alexa via sin Blue Link-app. Ford har följt efter. Ägare av en 2017 Ford Fusion Energi kan använda nyckelbrickor som är Alexa-enheter för att styra funktioner i bilen. Användaren kan t ex starta och stoppa bilen, öppna och låsa dörrarna samt få nivåeer för drivmedel och laddning via röststyrning.

Och detta är bara början.

”Vi vill göra mer än att endast starta och stoppa din bil.” säger BrianMcGarvey, affärsutvecklingschef på Inrix. Inrix integrerar Alexa med navigation, trafikövervakning och app-styrningsmjukvaror.

bmw-amazon-626x383

Bild: blog.caranddriver.com

Alexas potential vid användning i fordon ser gränslös ut. Bedömare ser i framtiden att du kan be Alexa att hämta din självkörande bil ur garaget och hämta dig. De ser också en stor potential att koordinera det smarta hemmet med den smarta bilen.

Teknikföretag fortsätter att erbjuda allt från fjärrkontrollerade blomkrukor till fjärrkontrollerade lås på marknaden. Men att koordinera alla dessa prylar är ett viktigt mål och Alexa med sina röststyrningsfunktioner omfamnas av allt fler användare. Enligt en aktuell undersökning av Park Associates önskar 55 % av USAs hushåll att kunna styra sina smarta hemprylar. Kan det komma att gälla även amerikanernas bilar?

Konsumenterna betraktar Alexa som både ett bekvämt och trevligt sätt att styra sina enheter i hemmet med, säger Kevin Kraus, produktdirektör på Yale i USA. Yale USA har nyligen låtit ett av sina lås bli kompatibelt med Alexas röstassistent.

Med Alexa i bilen skulle man samtidigt kunna röststyra sitt smarta hem. Säga åt ugnen att starta och välja favoritpodden på musiksystemet. På morgonen innan man sätter sig i bilen skulle man kunna be Alexa att förbereda GPSen för önskat resmål och färdväg och samtidigt påminna om ärenden längs färdvägen.

Men finns det en mörkare sida av att ha Alexa i bilen i framtiden? Det är lätt att föreställa sig hur husets tonåring skojar med sina föräldrar genom att starta bilen i garaget. Eller öppna fönstren på bilen när den är parkerad i ett snöoväder. Eller ännu värre – kan tjuvlyssnande kriminella ta kontrollen över bilen?

Även om dessa scenarios kanske är långsökta, har Alexa inte inbyggda säkerhetsegenskaper. Alexa kan t ex inte göra röstavtrycksanalys.

Bil- och teknikföretagen erkänner att det finns risker. BMW har begränsat Alexa till att endast kunna låsa dörrarna på BMWs 5-serie, inte att öppna dem. Kraus på Yale USA berättar att de låter Alexa begränsas på liknande sätt.

Vidare så är Alexa inte ett fullfjädrat språkikänningsprogram. Hon förstår endast specifika kommandon. Frågar man Alexa om när nästa Formel 1 tävling är, blir hon svarslös. En fråga som Google svarar på i millisekunder. Denna uppenbara svaghet är också en styrka. Genom att Alexa är begränsad till ett fåtal kommandon är hon förstås också bättre på just dem.

I vilket fall så ökar Alexas förmågor varje dag. Bilföretagen vill addera fler möjligheter inom snar framtid. En sådan är att hålla reda på inköpslistor.

echocarwishlist0

Bild: cnet.com

Ihopkopplingen med bilförarens mobiltelefon ökar säkerheten. För att styra Alexa i bilen måste man ha tillgång till både bilen och ägarens mobiltelefon. Detta ökar säkerheten.

Både talespersoner på Ford och Inrix betonar att det både kommer ta tid och krävas användaråterkoppling för att bestämma vilka appar som är lämpliga för bilföraren. Och det finns förstås konkurrerande röstassistenter. Hyundai kommer t ex att erbjuda Google Assistent i sin 2018 Sonata.

CTO Steve Grobman på McAfee säger: ”Det handlar ofta om bekvämlighet balanserad emot säkerhet”. Grobman menar att ytterligare lager av säkerhet kan behövas. Han nämner röstavtryck eller något annan biometriskt. Det kommer också att bli enklare att inaktivera bilen. Alltså allt lägre incitament för en biltjuv att försöka imitera ägarens röst. Det kommer inte att löna sig!

Kategorier:Säkerhet, Trender