Trendspaning IFA: Från komponenter till plattform

IFA-lookout

IFA, en av världens största konsumentmässor för hemelektronik, gaming och mobiltelefoni. Här ställer stora och små aktörer ut för att visa upp vilka nyheter som kommer att gälla det kommande året. Yale var där vi fick en pratstund med Peter Raftell, Business Development Manager Yale Scandinavia om hans insikter om trender från årets upplaga av mässan.

Från komponenter till plattform

En tydlig trend under årets mässa var att tillverkare inte längre nöjer sig med att sälja komponenter, i form av sina egna core-produkter. I och med intåget av det vi kallar för ”det smarta hemmet” vill allt fler tillverkare nu förflytta sig uppåt i näringskedjan och tillhandahålla sin egen plattform eller ekosystem. På så sätt kan fler komponenter kopplas ihop, det är just det här som är roligt med digitalisering, säger Peter.

– Det här innebär att den tillverkare som tidigare fokuserat på tex. ett larm nu också vill kunna styra lampor och annan kringutrustning via just sin plattform. Det här gäller flera olika tillverkare, även om man tidigare fokuserat på TV-apparater eller mobiltelefoner vill kunna man nu även ta kontroll över köksutrustning, belysning eller annan smart-hemutrustning. Man vill via plattformsleveransen skapa ett fast grepp om kunden i just sitt ekosystem för att kunna sälja fler produkter och tjänster.

–  De olika tillverkarna håller på att växa in mot varandra för att konkurrera om att vara plattformsleverantören för det smarta hemmet. Den tillverkare som lyckas vinna slaget om plattformen kommer ha en stor fördel när det kommer till att sälja nya produkter i framtiden.

Läs också: Inför IFA 2017

Det här är en trend som har pågått i ett par år, men vad som blev tydligt nu var att det har blivit enklare för tillverkarna att köpa in olika kring-komponenter som kompletterar core-produkterna. Oavsett om ett bolag varit en TV-tillverkare eller en diskmaskinstillverkare kan de nu köpa in samma kring-komponenter för att bygga sina plattformar.

Dörrlösningar saknades

Många tillverkare visade under mässan upp sina koncept där man fokuserar på helhetsupplevelsen av plattformen. Tex hade Samsung byggt upp en helt egen lägenhet, där produkter hade programmerats för att samverka. Frågan är bara hur mycket det är show och hur mycket verkligt värde det finns.

– Just dörrlösningar var det många som saknade. I fallet med Samsung hade man använt ett Yale-lås ifrån USA som inte passar på marknaden där IFA befinner sig. I den montern man förstått att digitala lås är nästa steg, men man har inte löst hela situationen för dörrlösningar på olika marknader, det tycker jag är intressant, där finns det utvecklingspotential, fortsätter han. Tydligt blev att tillverkarna många gånger hade köpt king-komponenter från samma underleverantörer, så skillnaden plattformarna emellan var ofta inte så stora.

Det återstår att se hur utvecklingen för det smarta hemmet fortsätter, men klart är att det är mycket rörelse i marknaden där de olika tillverkarna slåss för att övertyga konsumenterna att satsa på just deras plattform.

Läs mer om IFA och reaktioner på produktreleaser här.

Kategorier:Smarta Hem, Trender